Дисграфія - порушення писемного мовлення
16.10.2020
Труднощі засвоєння учнями шкільних предметів є однією з
причин шкільної дезадаптації, зниження мотивації, проблем з поведінкою, що
виникають через це, а іноді навіть і асоціальної поведінки. Серед цих труднощів
на першому місці стоять порушення письма та читання.
Стійкі порушення писемного мовлення можуть виникати
навіть у дітей з нормальним і високим інтелектом, збереженим усним мовленням,
повноцінним слухом і зором, у яких несформовані деякі психічні процеси, що в
повсякденному житті майже не помітно, але створює серйозні перешкоди в
оволодінні письмом та читанням.
Деякі вчителі і батьки вважають, що дисграфічні помилки,
викликані особистісними якостями учнів: невмінням слухати пояснення вчителя,
неуважністю під час письма, недбайливим ставленням до навчання тощо. Насправді
в основі подібних помилок лежать більш серйозні причини: не сформованість
фонетико-фонематичної та лексико-граматичної сторін мови.
Увагу вчителів та батьків мають привертати стійкі
помилки, яких учні припускаються на письмі:
численні пропуски голосних і приголосних букв;
порушення злиття звуків у склади при читанні (порушення синтезу слів).
Знання правил таким дітям не допомагає.Відставання у розвитку лексико-граматичної сторони мови призводить до аграматизму. Учні не відчувають інтонаційної й смислової завершеності речення, тому не можуть на письмі правильно визначити його межі і, як наслідок, не застосовують правило постановки крапки в кінці речення і написання великої букви на початку наступного.
Бідність словникового запасу, невміння висловити свою думку поширеним реченням, нерозуміння причинно-наслідкових зв'язків призводить до того, що учні пізніше не вміють писати перекази і твори.
Порушення письма заважає учням успішно навчатися і з інших предметів.
Якщо виявити дисграфію у дитини, яка засвоїла навички письма, неважко, то її виправлення пов'язане з великими труднощами, і це тривалий процес. Дуже важливо виявити дисграфію, і навіть схильність до неї на перших етапах навчання грамоти. Приводом для занепокоїння вчителів і батьків тут має стати наступне: