Дисграфія - порушення писемного мовлення

16.10.2020

         Труднощі засвоєння учнями шкільних предметів є однією з причин шкільної дезадаптації, зниження мотивації, проблем з поведінкою, що виникають через це, а іноді навіть і асоціальної поведінки. Серед цих труднощів на першому місці стоять порушення письма та читання.
        Стійкі порушення писемного мовлення можуть виникати навіть у дітей з нормальним і високим інтелектом, збереженим усним мовленням, повноцінним слухом і зором, у яких несформовані деякі психічні процеси, що в повсякденному житті майже не помітно, але створює серйозні перешкоди в оволодінні письмом та читанням.
      Деякі вчителі і батьки вважають, що дисграфічні помилки, викликані особистісними якостями учнів: невмінням слухати пояснення вчителя, неуважністю під час письма, недбайливим ставленням до навчання тощо. Насправді в основі подібних помилок лежать більш серйозні причини: не сформованість фонетико-фонематичної та лексико-граматичної сторін мови.
      Увагу вчителів та батьків мають привертати стійкі помилки, яких учні припускаються на письмі:

    численні пропуски голосних і приголосних букв;

      переставляння букв і складів;
        поява зайвих букв і складів;
          недописування букв або складів;
            написання прийменників разом і префіксів зі словами окремо;
              невміння передати пом'якшення приголосного на письмі;
                плутання і заміна шиплячих-свистячих, глухих-дзвінких, сонорних р-л;
                  невміння правильно застосовувати деякі граматичні правила.
                    змішування звуків в усному мовленні;
                      спотворення структури слів в усному мовленні;
                        аграматичність фрази (порушення узгодження й управління слів, неправильне вживання прийменників);
                          неправильний звуковий аналіз (визначення кількості та послідовності звуків у слові);
                            нестійкість зв'язку між звуком та буквою (забування зорового образу графеми);
                              змішування оптично схожих букв; 

                              порушення злиття звуків у склади при читанні (порушення синтезу слів).

                              Знання правил таким дітям не допомагає.
                                    Відставання у розвитку лексико-граматичної сторони мови призводить до аграматизму. Учні не відчувають інтонаційної й смислової завершеності речення, тому не можуть на письмі правильно визначити його межі і, як наслідок, не застосовують правило постановки крапки в кінці речення і написання великої букви на початку наступного.
                                     Бідність словникового запасу, невміння висловити свою думку поширеним реченням, нерозуміння причинно-наслідкових зв'язків призводить до того, що учні пізніше не вміють писати перекази і твори.
                              Порушення письма заважає учням успішно навчатися і з інших предметів.

                                    Якщо виявити дисграфію у дитини, яка засвоїла навички письма, неважко, то її виправлення пов'язане з великими труднощами, і це тривалий процес. Дуже важливо виявити дисграфію, і навіть схильність до неї на перших етапах навчання грамоти. Приводом для занепокоїння вчителів і батьків тут має стати наступне:

                              Створено за допомогою Webnode
                              Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати